home Meny close
menu Meny

Om Kniveksperten.no

Kniveksperten.no er en spennende spesialbutikk på nett, som kontinuerlig utvides med nye spennende knivmodeller fra inn- og utland. Vi tilbyr et stort utvalg kniver, knivtilbehør samt annet utstyr - som du kan bruke i ditt arbeid, din hobby eller som generelt kan bidra til å gi deg en bedre og smartere fritid.

Vi leverer de beste knivene til den rette prisen - fra hele verden, til hele Skandinavia.

Vårt fokus og mål er enkelt:

1. Konkurransedyktige priser på alle varer
2. Høy kvalitet fra anerkjente produsenter
3. Stort og fristende utvalg
4. Super-rask levering hjem til deg
5. Tilgjengelighet. Vi jobber for deg!

Kniveksperten.no ble startet i 2014.

Kniveksperten.no er eiet og drevet av Nordic Webshops AS

 

Trygg og sikker handel

Nettbutikken

Vi har god erfaring med nettbutikker, og solid kompetanse innen IT. Vi vet at du ønsker en trygg og sikker handel, og tar sikkerhet på alvor. Nettbutikken vår benytter SSL, noe som betyr at kommunikasjon mellom deg og oss er kryptert. I tillegg har vi trygge og seriøse samarbeidspartnere og all informasjon vedrørende betaling (personnummer/kredittkortinformasjon) sendes kryptert og uten innsyn - verken fra oss eller andre.
 

Kredittkort eller Faktura

Dersom du er skeptisk til å betale med kredittkort, så tilbyr vi også Klarna Faktura. Med Klarna kan du bestille det du ønsker og betale innen 14 dager - uten ekstra omkostninger. Du får da faktura tilsendt sammen med varen(e). Om du ønsker, kan du velge delbetaling. Se Klarna.com for mer informasjon. Skulle du heller ønske å betale via Nettbank, så tilrettelegger vi det for deg. Ta i så fall kontakt på service@kniveksperten.no


Produktene

Når du handler hos Kniveksperten.no så handler du ekte varer. Vi handler direkte fra produsent, eller fra distributører godkjent av produsent. Dette sikrer at produktene er genuint ekte, og ikke ulovlige kopivarer. Foruten dette kan vi også garantere problemfri hjelp dersom du mot formodning skulle få problemer med et av produktene vi leverer: ikke alle produsenter er like hjelpsomme dersom returer kommer via uautoriserte kanaler (useriøse forhandlere, eBay ol.) - handler du hos oss er du trygg.


Service

Hos Kniveksperten.no er vi serviceminded. Vi ønsker å ha deg som fast kunde, og ikke minst at du anbefaler oss til andre. Ikke bare følger vi alle lover og regler for forbrukerkjøp, vi strekker oss lenger og yter det vi kan.

Du kan derfor være sikker på at din handel ikke er ferdig før du er 100% fornøyd. Hver eneste gang du handler hos oss.

 

Fraktinformasjon

Hastighet

Kniveksperten.no sender ut pakker alle virkedager. Lagervarer sendes normalt samme eller påfølgende dag, bestillingsvarer sendes samme dag de ankommer vårt lager. Normalt er pakken fremme hos deg innen 2-5 virkedager etter bestilling, avhengig av ditt fraktvalg samt hvor pakken skal sendes. Vi tar mål av oss å være blant de raskeste til å levere og legger mye prestisje i nettopp dette.

Vi bruker Consignor og Bring som logistikkpartnere, avansert - men enkelt for våre kunder. Du kan selv sjekke hvor pakken er til enhver tid – og i tillegg vil Postens budbil sende deg oppdatering på epost eller sms før levering (dersom 'Hjem på kvelden' er valgt).

 

Fraktkostnad

Du velger selv om du vil ha pakken levert i postkassen, på nærmeste post-i-butikk/postkontor, eller levert på døren hjemme hos deg. Valgene gjøres i kassen, og vil vise basert på tilgjengelighet ut fra hvor stor pakken blir - samt hvor den skal sendes.

NYHET! Vi tilbyr nå sporet frakt med levering i postkassen for kun kr. 49,-  Det benyttes da RFID-sporing; Posten sitt nyeste tilbud innen sporet brevpost som gjør at du kan spore også de rimeligste forsendelsene hele veien. Dersom pakken er for stor for postkassen, så vil den automatisk leveres på nærmeste postkontor / post i butikk for henting uten tillegg i prisen

Produktet erstatter den tidligere Minipakken (som kostet 69,-), og er både tryggere og rimeligere for deg!

Vær oppmerksom på at pakker som leveres i postkasse ikke er forsikret, og at du som kunde selv er ansvarlig for forsendelsen dersom den forsvinner etter at den er registrert som levert i din postkasse.

Ønsker du pakken levert på postkontor/post i butikk så koster dette 99,- Pakken sendes da som Servicepakke eller ‘Sporbar A-Post med levering til postkontor’, og vil være forsikret i tilfelle den skulle forsvinne på veien.

For bedriftskunder anbefaler vi å velge fraktalternativet ‘På jobben’, disse leveres på angitt adresse innenfor normal arbeidstid (08-16).

Enkelte ordrer kvalifiserer til Fri Frakt. Fri Frakt må da velges som leveringsmetode i kassen, og vi vil da sende pakken med sporing til deg. Dersom du ønsker annen leveringsmetode (eks 'Hjem på kvelden') kan dette velges i kassen, normal fraktkostnad vil da tilkomme.

NYHET! Er du utålmodig, eller vil spare noen kroner? Velg alternativet 'Hent selv', så kan pakken hentes på vårt lager i Sandbrekkevegen 95 (Midtun, Bergen) på dagtid etter avtale. Du mottar ytterligere informasjon kort tid etter bestilling.

Vi sender dessverre ikke pakker i oppkrav.

 

Skadet under frakt

En sjelden gang blir pakker skadet under frakt. Vi sørger alltid for at pakker er pakket godt nok til å tåle vanlig behandling fra Posten sine medarbeidere. Likevel kan uhell skje. I slike tilfeller må du melde fra til nærmeste Postkontor snarest og fylle ut skademeldingsskjema hos Posten Norge.

I tillegg må du melde fra til oss på epost (se 'Kontakt oss' for kontaktinfo). Det vil dessverre ta noen ekstra dager før du har fått ny vare som erstatning for det som er ødelagt eller mangler i din forsendelse, men vi vil du skal vite at dette er en sak som prioriteres høyt hos oss.

 

Retur av pakker

For alle varer kjøpt hos oss gjelder 14 dagers full returrett. Retur må avtales med oss innen 14 dager etter at varen er mottatt. Fraktomkostninger dekkes av kunden, så lenge ikke annet er avtalt. Varer som returneres mot postoppkrav eller etterkrav vil ikke bli hentet av oss. For øvrig gjelder Lov om angrefrist for forbrukerkjøp (jmf. Angrefristloven). Varen(e) må derfor være ubrukt, eventuell forsegling må være ubrutt, og emballasje må fremstå som ny. Se for øvrig 'Kjøpsbetingelser' for utfyllende informasjon.

 

Uavhentede pakker

Pakker som ikke hentes vil etter 14 dager bli returnert til oss. Ta i så fall kontakt med oss for å avtale hvorvidt du ønsker pakken tilsendt på nytt eller ikke. Returkostnaden, samt ny forsendelse må du selv betale. Dersom du ikke ønsker pakken tilsendt på nytt vil du bli belastet fraktkostnader begge veier - samt et ekspederingsgebyr på kr. 100,- Øvrige kjøpesum vil bli kreditert. Se for øvrig 'Kjøpsbetingelser' for utfyllende informasjon.

 

Retur og bytte

Kniveksperten.no vil at du skal være 100% fornøyd hver gang du handler hos oss. Derfor tilbyr vi enkel og trygg retur og bytte når du synes du valgte feil vare og i stedet ønsker en annen vare. Varen må være ubrukt, og pakket i original uskadet emballasje.

Send i så fall varen med sporing til oss, og send oss en epost til service@kniveksperten.no med følgende informasjon:

-Sporingsnummer
-Hva du ønsker å bytte til

Etter at vi har mottatt og kontrollert varen, så sender vi deg den nye varen kostnadsfritt.

Ved bytte til dyrere vare vil betalingsinformasjon for mellomlegg sendes deg pr epost. Ved bytte til rimeligere vare eller heving av kjøp vil mellomlegg/kjøpesum bli refundert.


NB: Vi tar ikke ansvar for pakker sendt uten sporing dersom disse bortkommer underveis. Vi tar heller ikke imot oppkravssendinger.

 

Kontakt oss

Vi vet at tilgjengelighet er viktig, vi er derfor tilgjengelig via flere kanaler slik at du enkelt kan kontakte oss.

service@kniveksperten.no besvarer alle henvendelser angående brukerkonto, spesifikke ordrer og reklamasjon - samt spørsmål fra forhandlere og organisasjoner. Epost besvares som regel innen 24 timer.

I nettbutikken kan du også kontakte oss på Chat, her kan vi være tilgjengelig både tidlig og sent - ofte alt for seint :)  Perfekt for enkle henvendelser som krever et kjapt svar. Skulle vi mot formodning være fraværende så legg igjen epost-adressen din, så kommer vi tilbake til deg straks vi er tilbake.

Du finner oss også på Facebook. Her er det jevnlig aktivitet, og de aller fleste spørsmål angående ris & ros, tips om varer du savner, varer du vil anbefale til andre, praktiske opplysninger og mye annet kommuniseres fortløpende her. Følg oss gjerne på Facebook, så blir du fortløpende oppdatert med de siste nyhetene også.

Om du foretrekker telefon, så kan vi nås på +47 450 75 583 (ikke sms). Telefontid er 10:00 - 15:00 alle virkedager.

Om du trenger å sende noe til oss, så er vår postadresse:

Nordic Webshops AS / Kniveksperten.no
Postboks 147 Nesttun
5852 Bergen

Se for øvrig informasjon om Retur og Bytte før du eventuelt sender varer i retur til oss.

 

Kjøpsbetingelser

Nedenfor finner du våre kjøpsbetingelser. La deg ikke skremme av den forholdsvis lange teksten, den inneholder stort sett praktisk informasjon samt de rettigheter og plikter som i hovedtrekk finnes i det norske lovverket. Ingenting med liten skrift, vi ønsker jo å ha deg som fornøyd kunde.

Generelt

Vi sender til adresser i Norge - nå også til Svalbard/Jan Mayen, samt resten av Skandinavia*. Dersom du handler fra andre land enn Norge, så må du selv passe på å ikke bestille varer som har restriksjoner mot import (se eget punkt vedr eksport). Du kan ikke bestille i nettbutikken om du bor i et annet land enn oppgitt her.

*) Se punktet "Levering utenfor Fastlands-Norge"

Kjøp er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

Partene

Selger

Nordic Webshops AS / Kniveksperten.no
Postboks 147 Nesttun
5852 Bergen

E-post: service@kniveksperten.no
Tlf:        +47 450 75 583 (ikke sms).
Org.nr.: 999 018 262 MVA

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

Priser Norge (eks. Svalbard/Jan Mayen)

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift (se avsnittet under for Svalbard/Jan Mayen og Skandinavia). Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale - inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. Kniveksperten tar forbehold om feil i nettbutikken: dersom et produkt ligger inne med feil pris - eller en prisregel/rabattregel medfører feil beregning av pris - så vil ordren kunne bli satt på hold til korrekt pris er avklart med kunde. Dette gjelder i begge retninger - altså både ved for høy og for lav pris.

Priser Svalbard/Jan Mayen, Skandinavia

For kunder som er registrert med adresse på Svalbard/Jan Mayen eller Skandinavia, vil 25% merverdiavgift bli trukket fra i kassen. Dersom du er innlogget i nettbutikken med registrert adresse et av disse stedene, så vil priser i nettbutikken vise eks. mva (med unntak av reklamebannere). Ved import til disse landene er kunden da selv ansvarlig for eventuelle kostnader som måtte tilkomme rundt fortolling og merverdiavgift.

Vær oppmerksom på at kunder på Svalbard/Jan Mayen må velge "Land: Svalbard og Jan Mayen" i kontoinnstillingene, og ikke "Land: Norge" med postnummer til Svalbard/Jan Mayen. Dette for at korrekt MVA- og frakt skal fremkomme.

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Kniveksperten.no tar også et forbehold om utsolgte varer (i eget sortiment eller hos leverandør/produsent), men forplikter seg til å informere kunden, enten via epost eller per telefon om dette så raskt vi oppdager det.

Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Slik ordrebekreftelse sendes automatisk i kjøpsøyeblikket. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig. Dersom du ikke mottar ordrebekreftelse, sjekk søppelpost. Eventuelt kontakt service@kniveksperten.no slik at vi kan kontrollere at du har oppgitt korrekt epost-adresse i bestillingen.

Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen (* Se avsnittet under vedr bestillingsvarer). Alle våre transaksjoner foregår i norske kroner. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen.

Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16. 2 Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. 3 Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Levering i Norge

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte og til det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid som normalt er 2-4 arbeidsdager og senest 30 dager etter bestillingen er mottatt. Om Kniveksperten.no IKKE kan levere innen avtalt tid, skal kjøper uten opphold informeres om årsaken til forsinkelsen og ny leveringstid. Kjøper har da rett til å heve kjøpet uten kostnad, kunne kreve at kjøpet blir oppfylt eller kreve erstatningsvare fra selger. Dersom kjøperen ikke godtar ny leveringstid, ved forsinket leveranse, tilbakebetales kjøpet innen 30 dager.

Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er den adresse kjøperen oppgir til selger.

Vi gjør oppmerksom på at pakker ligger hos Posten i 14 dager etter mottak. Pakker som ikke hentes innen hentefristen vil bli returnert. I så tilfelle vil kjøper bli belastet fraktkostnader begge veier - samt et ekspederingsgebyr på kr. 100,-

Bestillingsvarer

Noen varer er oppgitt som bestillingsvare, i så fall vil dette fremkomme i produktbeskrivelsen og/eller i kassen. Bestillingsvarer vil normalt bli ettersendt innen 2-3 uker - og ofte før dette også. Dersom en bestilling inneholder bestillingsvare(r), så vil du bli fakturert først etter at tilgjengelighet er bekreftet og varen er sendt fra vår leverandør*. Bestillinger som inneholder flere varelinjer hvorav en eller flere bestillingsvarer, vil bli sendt samlet når bestillingsvarene ankommer lager. Dersom du ønsker lagervarer tilsendt før bestillingsvarer ankommer, så må disse bestilles separat. 

*) Unntak er ved bruk av betalingsmetoder som belaster i kjøpsøyeblikket (eks. PayPal).

NB: Vær oppmerksom på at enkelte bestillingsvarer kan være utgått- eller midlertidig utsolgt hos leverandør. Vi forsøker så godt det lar seg gjøre å justere informasjon om tilgjengelighet basert på informasjon fra leverandør, men avvik kan dessverre forekomme.

Risiko for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel selv risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen.

Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Angrerettskjema er tilgjengelig for nedlastning via link i ordrebekreftelse-epost. 

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11. 5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. 6 Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2. 7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Kunden er selv ansvarlig for å dekke returkostnadene.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt.

Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.

Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering

Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.• Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.• Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. Gebyr ved uavhentede varer: Dersom kjøperen unnlater å hente bestilte varer, belaster Kniveksperten.no kjøper med et gebyr på kr 500. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt.

Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Nødvendige opplysninger er: Fullt navn, adresse, postnummer, sted, telefonnummer og e-postadresse. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger. Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du sende en e-post til service@kniveksperten.no.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Kniveksperten.no vil følge vedtak Forbrukertvistutvalget fatter.

13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Annet

Har du fremdeles spørsmål om våre salgsbetingelser?

Kontakt oss på service@kniveksperten.no så skal vi hjelpe deg så godt vi kan!

Velg riktig kniv

Din neste kniv

Hos kniveksperten.no finner du et stort utvalg kniver fra anerkjente produsenter. Vi utvider stadig sortimentet, og siden vi fortrinnsvis handler rett fra produsent har vi også mulighet til å skaffe drømmekniven til en god pris - selv om du ikke skulle finne den i nettbutikken vår. Ta i så fall kontakt.

Valg av kniv er ikke bare smak, behag, pris eller bruksområde. Vi velger å kalle det en blanding av fornuft og følelser. En kniv er et nyttig redskap i hverdagen og kan fort bli din trofaste og personlige følgesvenn når du utfordrer elementene.

Mange velger kniv etter utseende, eller hvordan den føles i hånden. Det finnes en stor variasjon i pris som bestemmes utfra hva håndverk, materialer og dermed hvilken kvalitet en kniv innehar. Det er lurt å ha det i tankene når du nå skal velge. Skal kniven vare "et helt liv"? Skal den brukes til en bestemt oppgave? Trenger du en "turkamerat" som skal løse mange oppgaver?

Noen kniver passer bedre til én type bruk enn andre. Bruk derfor litt tid før du bestemmer deg for hvilken kniv som passer best for dine behov. Kanskje løsningen er å kjøpe flere spesialiserte kniver. Bruk gjerne vår filtreringsmeny som hjelper deg å finne kniver egnet for ulike bruksområder.

Hvordan kniven føles i din hånd er jo ikke lett å vite når du kjøper på nett – fortvil ikke: hos Kniveksperten.no er det lov å endre mening. Har du kjøpt drømmekniven etter utseende og den ikke føles bra i hånden din er det lov å ombestemme seg – du kan problemfritt bytte i en annen modell.

 

Rimelige vs mer kostbare modeller

En kostbar kniv har oftest bedre egenskaper og materialer enn en kniv som koster lite. De mer kostbare modellene har oftest et bedre bladstål, de kan ha finesser som flipper, kulelager, dyrere og mer eksklusive skaftmaterialer, de har gjerne bedre ergonomi, tåler mer og har kanskje mer spennende design.

Skal du bruke kniven mye og den er et viktig tidsbesparende redskap i arbeidslivet, din favoritt sport, eller ute i naturen – da bør du spandere mer penger på kjøpet. Godt verktøy er halve jobben. Velg en rimelig kniv om det er en kniv som du ikke har behov for å bruke så mye. Du kan få bra kniver til en billig penge – du må bare vite at stålet da gjerne tåler mindre og må skjerpes oftere. Normal bruk skal alle kniver tåle – og noen av de rimeligste modellene overrasker stort når det kommer til pris/kvalitet.

Sjekk ut hva våre kunder selv sier – vi tror på åpen dialog og lar kundene kommunisere tilbake sine erfaringer med knivene gjennom reviews og stjerner. Dette er nyttig for kunden og nyttig for oss – slik at vi kan tilby de beste modellene. Spør oss – vi hjelper deg!

Om du har spørsmål gleder vi oss hver gang vi kan være til hjelp, så nøl ikke med å kontakte oss for tips og råd. Still oss gjerne spørsmål om bruksområde, knivmaterial, varemerker, knivmodeller – vi guider deg gjerne gjennom jungelen av kniver slik at du kan velge rett kniv for deg og ditt bruk.

Det er det vi er her for – alle knivspørsmål er velkomne!

 

Til sist – det er lov å være forfengelig, ha preferanse for bestemte merker og modeller – kniven er for mange et smykke og representerer gjerne en del av identiteten din.

Vis meg kniven din – og vi skal si deg hvem du er ;)

 

Vedlikeholdstips

Når du har gått til det skritt og kjøpt deg en kvalitetskniv, så har du en kniv som vil vare i svært mange år. For å holde kniven pen anbefaler vi at du rengjør den etter bruk med rent vann eller kanskje litt svakt såpevann og tørker godt av den før du setter den tilbake i sliren.

Det er viktig at kniven holdes ren og tørr. Har du skåret i kjøtt eller fisk anbefaler vi å skylle i ferskvann og tørke kniven før den legges bort. Spesielt når kniven har vært i kontakt med saltvann skal du alltid skylle kniven fri for saltvannet. Bruk gjerne litt svakt såpevann. Uansett pris og kvalitet så går stål ikke sammen med saltvann i det lange løp.

Det er fire ting som avgjør hvor godt kniven holder seg skarp:

1.       Stålkvalitet
2.       Hardheten
3.       Eggens utforming
4.       Hva kniven brukes til

Knivblader som brukes til kniver er oftest laget i rustfritt stål. Noen blader er hulslipt, andre er konslipt og andre igjen har vanlig rett slipe.

Under bruk er det særlig to prosesser som sløver eggen. Det ene er hard belastning som bryter løs små stykker av eggen og gjør den sagtakket. Det andre er at eggen legger seg. Dette kan rettes opp med noen drag med knivstål. Etter noe tids bruk vil kniven uansett bli sløv og vi skiller mellom å slipe og å bryne kniven. Se egen informasjon om “Hvordan bryne og slipe”

Normalt vil ikke skaftet trenge noen etterbehandling på lang tid, men dersom det er nødvendig kan du (på treskaft) bruke en god møbelolje. Sliren holder fargen hvis den ikke lagres over lengre tid i direkte sollys. For å beholde lærets vakre glød kan sliren ved behov settes inn med fett for lær. Unngå at sliren ligger eksponert i sollys over tid.

Ha omsorg for kniven din og den varer i generasjoner.

Bryning og sliping

Kniveksperten.no tilbyr en rekke produkter for vedlikehold av kniver.

Vi selger brynesteiner i flere størrelser og varianter i ulike korninger. Vi har også lærstropper, ulike praktiske knivskjerpere - samt verktøy for å skjerpe opp serraterte kniver. Av slipeverktøy har vi både manuelle og elektriske maskiner.

Når en kniv blir sløv, så betyr det at den har mistet den koniske formen den ble blitt gitt under produksjon. Bryning av kniven vil imidlertid kunne gjenopprette denne. Ved større hakk eller skader må knivbladet slipes. Det bør gjøres på en slipestein eller ved bruk av en slipemaskin, noe som er en mer krevende prosess.

Er du usikker på hvordan du bruker de ulike vedlikeholdsverktøyene anbefaler vi å finne gode instruksjonsvideoer på YouTube. Ta deg tid til det .

Lover og regler

Kniveksperten.no tilbyr utelukkende kniver som er lovlige å selge på det norske markedet.

Vi selger eller tilbyr ikke restriksjonsbelagte kniver det kreves lisens for å være i besittelse av. Ved import tar vi ikke bestillinger på kniver som er ulovlige på det norske markedet eller som av andre grunner risikerer beslag hos tollvesenet.

Det er tillatt å bære eller bruke en kniv i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Dette vil innebære at det er lov å ha med seg en speiderkniv eller en annen kniv ut i naturen. En tømrer kan ha med seg en kniv på jobben sin. Du kan ha en dykkerkniv med deg når du skal ut og dykke. Du kan ha en redningskniv liggende lett tilgjengelig i bilen din.

Det er imidlertid ingen grunn til at man skal bære en speiderkniv eller annen kniv lett tilgjengelig når man ferdes i byen, på en konsert eller på annet offentlig sted, og det vil derfor være forbudt og straffbart å bære kniv i disse tilfellene.

Det er tillatt å ha med seg kniv med fast blad (lommekniv/foldekniv ikke tillatt) på under 6cm. Imidlertid praktiseres det ulike og egne regler på enkelte flyplasser, herunder Gardemoen, og det er nulltoleranse for å bringe kniv med seg inn på fly.

Det er ikke aldersgrense på kniver. Unntaket er når klingelengden er over 25cm, da er aldersgrensen 16 år.

Les lovteksten:

Kap. 1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

STRAFFELOVEN:

Forseelse mot den alminnelige Orden og Fred.

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Tilføyd ved lov 11. juni 1993 nr. 79. Endret ved lov 28. juni 2002 nr. 53.

Forskrift om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon 
14. Hogg- eller stikkvåpen, kniver o.l. som har en klingelengde på mer enn 25 cm må ikke overdras eller overlates til barn under 16 år (lovens § 29, siste ledd).

Hele loven finnes her...

Finn en feil

Kniveksperten ønsker å være best mulig, for å få dette til trenger vi din hjelp.

Finner du noe som er feil så setter vi utrolig stor pris på tilbakemelding fra deg om dette - slik at vi kan få gjørt nødvendige korrigeringer.

Dette kan være:

- feil i produkttekster/bilder/priser/prisregler
- feil i bannere
- feil i øvrig informasjon
- feil i eposter / kvitteringer

...eller enda viktigere; tekniske feil som medfører at du som kunde får en dårlig opplevelse.

Uansett hva det skulle være; send oss en epost (service@kniveksperten.no) eller ta kontakt via chat'en.

Alle gode innspill mottas med stor takk, og immimellom vanker det små belønninger også.

  Laster...

Før du forlater oss....

Laster...